HTML

magicworld

Hírek/történések, amikről hirtelen nem bírok nyugton ülni, és "mágia" - lehetőleg gyakorlati alkalmazás

Friss topikok

  • Reactor: Na, én hozzászólnék ehhez a témához, tekintve hogy 8-9 éves korom óta érdekelnek a Kaland-Játék-Ko... (2011.08.13. 16:01) Kaland, Játék, Kockázat - harmadszor
  • nemkrisz: Tisztelet! "No, a szemszín az bizony állandó dolog. Ha kék-zöld a szemed, akkor talán lehet állít... (2010.09.26. 12:06) agykontroll+szemszín
  • tulpaman: Mágusok között Tibetben a könyv címe. Alexandra David-Néel-ről, a tulpáról és még sok érdekességrő... (2010.02.19. 17:53) tulpa
  • freedomgirl: mekkora egy seggfej vagy te! "a rohadt tirpák süket fasz" meg "geci süketek" te normális vagy? sen... (2010.02.06. 09:01) jelnyelv?
  • twillight: flexible nem teszi gyorsabbá a karit, csak kevesebb AP-t használ, ugyanígy az action boy is csak a... (2009.04.07. 22:26) Fallout Tactics - character builds: perkek

Linkblog

Mózes első könyve - 1. rész (a teremtéstől Ábrahám haláláig)

2007.11.26. 23:10 twillight

1.1. Hol volt, hol nem volt,

Isten (eredetiben a szónak nem létezik egyesszáma) megteremtette a Földet.

2. Nem volt még rajta semmi, teljes volt a sötétség, "és Isten Lelke" lebegett a víizek felett".

3. És akkor felkelt a Nap.

4-5. Ez tetszett mindenkinek. A nappal és az éjszaka váltota egymást.

6. Az ég, mint dolog elhatárolása. megértették(?), hogy az külön dolog, mert víz és föld felett is van, mindkét helyen ugyanolyan, tehát külön név jár neki.

7. Az égből eső esik, a felszíni vizek

9. Térjünk át a szárazföldre.

meg folynak.

10. A Nagy Víz a tenger. (– szigeten, vagy tengerparton élő népről van szó)

11. A növények kihajtanak, magot hoznak, és minden növény magjából egy újabb ugyanolyan fajtájú növény képes kihajtani. (konkrétan gaona és gyümölcsfa van megkülönböztetetten kiemelve)

14. Az éjszakai égbolton a fényes izéket csillagoknak nevezzük, amik alapján tudható az évnek milyen napja van (meghatározza a szükséges tevékenységet (földműves nép) és az ünnepeket (szociális struktúra),

15. és még valamennyi fényt is adnak, hogy ne legyen olya tök sötét..

16. Nappal a Nap látható az égen, este meg a hold és a csillagok.

20. A vízben egy csomó féle állat van, az égen madarak röpködnek.

21. Jó nagy állatok is vannak a vízben meg egy csomó síkos tapintású izé (ti.: halak). A madarak néha leszállnak.

22. A madarak

24-5. Ezen kívül vannak még: a háziállatok, vadászható állatok ( valószínűleg nagytestű emlősök), meg egy csomó más izé, amik közül szintén sok ehető.

a szárazföldön szállnak le, és élnek (pl. fészkelnek). mind a halak, mind a madarak ehetőek.

26-7. És meg

érkeztünk az emberhez, aki “uralkodik” ezen az egészen. Az emberiség külsőre kétféle: férfiak és asszonyok élnek, és mind úgy néznk ki, mint Ti (értsd: a hallgatóság) mndannyian.

28. És most menjetek, a mesének mára vége, sokat tanultatok ma is. Lássátok el az állatokat ott a karámban,

29. és ültessetek vesétek el a magot, amiről ha megnő leszüreteljük a termést.

30. Ezeket mind azért nevelljük, hogy később megegyük.

31.: na csá.

2.1. Ezzel elkészült az ég, a föld, és annak minden lakója.

2. A hetedik nap kezdetével Isten befejezte a munkáját a napot, a 7. napon megárahagyott mindent, amit alkotott.

3. És a hetedik napot szentté nyilvánította, mivel akkortól kezdve nem termetett többé semmit.

4. Ez ennek a bolygónak a történetének a kezdete. Az elején a szárazföldön még egyáltalán nem voltak növények.

5. Még n

6. Azonban pára szállt fel a földről, és megnedvesíté a föld felszínét.

em esett eső, és nem voltak emberek. (ember = aki gazdálkodik a földdel)

7. Az ember szén alapú, és lélegzik.

8. Az Úr Isten ültetett egy kertet Édenben (az eredeti szövegben nincsenek magánhangzók!), Keleten (és/vagy annak keleti oldalán), és odavitt egy embert, akit termetett/akivel aztán foglalkozott (tanított/háziállatként tartott).

9. És az Úr Isten ültetett egy csomó fát, olyanokat, amiknek ehető a termése.

Az élet fáját is a kert közepén és a jó és gonosz tudásának fáját is.

10. Édenben eredt az a forrás, aminek a vizét használták a kertben, ami azon túl ágakra oszlik, végül 4 fő ágra bomlik.

11. Az első neve Pison, ami Havilah határfolyója.

Az az a föld, ahol az arany terem. (valami növény. Talán búza?)

12. És annak a földnek az aranya igen jó minőségű, valamint ott található Bdellion és az Ónix-kő. (ide kapcsolódik a Kába-kő mítosza)

13. A második folyó neve Gihon, Khús határfolyója.

14. A harmadik folyó neve Hiddekel, és Asszírián keresztül folyik. A negyedik folyó az Eufrátesz.

15. Az Úr Isten pedig fogta az embret, és az Éden kertjébe vitte, hogy művelje, és őrizze azt.

16. Az Úr Isten pedig azt mondta az embernek: a kert minden fájáról ehetsz,

17. de a jó és gonosz tudásának fájáról ne egyél, mert ha eszel arról, meghalsz.

18. Az Úr Isten pedig úgy gondolta, szerez az embernek (fajtájabeli) társat, hogy ne legyen olyan magányos.

19. Azzal csinált az Úr Isten mindenféle állatot (négylábú növényevőt), madarat, aztán elvitte őket

20. Az ember pedig megnevezte az összes barmot (négylábú vágóállat), madarat (= ami repül), és minden mezei vadat (egyéb, nem háziasított állatok, érdekes, hogy egyik sem hegyi).

21. (Mivel ez nem vált be) az Úr Isten adott valamit az embernek,

22. Az Úr Isten a bordát nővé változtatta (nagyon úgy hangzik, mint genetika, klónozás), és azt elvitte az emberhez.

az embernek, hogy megtudja, mik azok. amiről azt mondta, altató és az el is aludt. Akkor aztán kivette az egyik bordáját, aminek a hely onnantól fogva puha volt.

23. Az ember m

24. Az ember utóda párba áll az ellenkező neművel, és különköltöznek a szüleiktől, és aztán nemzenek új utódokat.

egnézte, és úgy látszott, valóban ilyen a nősténye, de ez csak természetes, hiszen az ő (genetiai) anyagából alakították ki.

25. Az emberpár meztelen volt, és nem szégyelték.

3.1. A kígyó, aki a legravaszabb volt minden mezei vad közül, amit az Úr Isten teremtett azt kérdezte a nőtől: Valóban azt mondta az Isten, hogy a kert egyetlen fájáról se egyetek?

2. A z asszony ezt válaszolta: Dehogynem.

3. Csak a kert közepén álló fáról nem ehetünk, mert az Isten megtiltotta. Azt mondta, ha megérintjük, meghalunk.

4. A kígyó erre azt mondta az asszonynak: Valójában nem halnátok meg.

5. De az Isten tudja, ha ennétek belőle eltűnne a külnbség, ami megkülönböztet benneteket az Istentől, aki tudja a jót és a rosszat. (A “fa” egy számítógép??)

6. Az asszony ki is próbálta, és megértette azt, és hasznosnak találta az ott tárol tudást, ezért vett a gyümölcsől, evett belőle, odahívta a férjét, akinek szintén megm

utatta (a monitort?), és az is evett (böngészett?).

7. Egyre többet tanultak, és egyszercsak elértek arra a részre, ami a meztelenségről/ruhavisleésről szólt. Növényi levelekből készítettek maguknak egyszerű ruhát. (asszem valami tógaszerűt)

8. És akkor, a

naplemente miatt hűvös időben megallották a kertben sétáló (kertbe kijött?) Úr Isten kiáltását amint őket hívta, amitől rettenetesen megijedtek és gyorsan elbújtak.

9. És az Úr Isten nem adta fel.

10. Végül csak előmerészkedtek, tudván, hogy lebuktak, és csak megkérdezték erről a ruha-ügyről.

11. Mire Ő (az Úr Isten): ezt meg honnan vetted? Vagy ettél a fáról, amiről megtiltottam?

12. A hím mondta: az asszony adta. Mit tudtam én, honnan van/tudja?

13. Az Úr Isten erre az asszonyt kérdezte, mi történt. Az a

sszony pedig azt a kifogást hozta föl, hogy a kígyó csalta oda, ő igazán semmiről nem tehet.

14. Erre az Úr Isten megátkozta a kígyót: átkozott légy minden barom és mezei vad között, hasadon járj és port egyél léted minden napján.

15. És a kígyók és az ass

zonyok attól fogva veszélyt jelentenek egymásra: a kígyó megmarja, és megmérgezi a lakhelyén járókat (a férfiak vadásznak, így ők ritkábban futhattak össze kígyókkal), az asszonyok meg a fejükre lépnek, hogy elpusztítsák, mielőtt megmar valakit.

16. Az ass

zonyt is “megátkozta a szülési fájdalommal”, meg kell küzdjön majd, hogy maga mellett tartsa a férfit, aki pedig erősebb, mint ő, és a maga útját járja (ti. vadászik, a földeken van).

17. Az embernek pedig azt mondta: mivel hallgatott a feleségére, és evet

t a fáról, amiről előre megmondta, hogy ne egyen, innentől kezdve meg kell művelje a földet, ami pedig nehéz és fáradtságos dolog.

18. És hogy a föld nem csak jó/hasznos dolgokat terem, hanem mindenféle gazt is. És ha nem sikerül, akkor azt eszik, ami vado

n, magától nőtt, és amit ebből talál.

19. Tehát keményen kell dolgoznia, és meg fog halni (további sértegetés következik).

20. Ádám ekkor elnevezte a feleségét Évának, ami azt jelenti: mindenki anyja/az első anya.

21. Az Úr Isten szabott Ádámnak és a fele

ségének (Istent nem érdekli a továbbiakban infó ezekről az emberekről) bőr ruhákat (nyilván odakint hidegebb volt. Talán a kert nem is kert. Sokkal inkább tűnik valamilyen szabályozott, zárt környezetnek).

22. Ez után az Úr Isten: az ember olyanná vált, mint közüllünk egy azzal, hogy szert tett tudásra. Ezért most hogy ne férhessen hozzá az örök élet "fájához"

23. rögvest kiutasította az emberpárt az Éden kertéből, hogy művelje a földet, ahonnan származik (ez is arra utal, hogy a kert nem egyszerű földrajzi

hely).

24. Mikor az embereket kikísérték az Éden kertjéből, a kert keleti oldalára őrbódékat állíttatott, bennük lőfegyveres katonákkal, hogy őrizzék a visszavezető utat.

4. 1. Később Ádám közösült Évával, aki terhes lett, majd megszülte Kaint. Azt mondt

a eree: Tök jó, szóval fiam van.

2. Majd megint szült egy fiút Ádámtól, Ábelt. Ábel juhpásztor lett, Káin pedig földműves.

3. Egyszer Kain ajándékot vitt az Úrnak a terményeiből.

4. Ábel is vitt a juhainak 1. elléséből, és a vágóállatokból. És az Úr megkös

zönte/átvette Ábel ajándékait.

5. Kain ajándékaival nem törődött, ami miatt Kain megsértődött, és letörten el akart oldalogni.

6. Mire az Úr utánaszólt: Mi bajod van?

7. Elvégre ha jól végzed a dolgod büszke lehetsz magadra, ha meg nem, akkor bár csábító r

álépni a bűn útjára, uralkodj magadon, és mégse tedd.

8. Kain egyszer azt mondta Ábelnek, hogy beszélnie kell vele. És mikor kiértek a mezőre Kain rátámadt Ábelre, mi több meg is ölte.

9. Az Úr pedig kérdezte: hol van a testvéred, Ábel? Mire azt a választ kapta: Honnan tudjam? Nagy fiú már, nem kell szorul felügyeletre!

10. Mondta az Úr: Mit tettél?! Megtaláltam a véres helyszínt!

11. Ezért száműzlek a földetekről,

12. és mint lőátod ezen túl elég sovány földek vannak.

13. Erre Kain azt mondta az Úrnak: túl nagy büntetés ez.

14. El kell mennem az általam ismert földekről, és nem jöhetek többet hozzád sem, és ha bárkivel találkozom az meg fog ölni.

15. Mire az Úr: ugyan. Aki megöl téged, azt hétszeresen büntetem meg. végül a biztonság kedvéért megbélyegezte Kaint, hogy tudják, tilos megölni, ha rátalálnak.

16. Kain ezután elment, és Nód földjén telepedett le, az Édentől keletre.

17. Ott megismerte Kain későbbi feleségét, aki terhes lett, és Hánókhnak adott életet. Várost (állandó települlést) épített, amit f

18. Hánókhnak fia lett: Irád. Irádnak gyermeke (fia) Mekhujáel, akinek a fia Methusáel, akinek a fia Lámekh.

19. Lámekhnek két felesége volt (egyszerre): Háda és Czilla.

ia után Hánokhnak neveztek.

20. Háda szülte Jábált, aki a nomádok pásztorok ősapja.

21

. Jábál testvére Jubál, ő zenész volt.

22. Czilla fia Tubálkain, aki kovács volt (réz és vas), és annak húgát Nahamát.

23. Egy nap Lámekh azzal állított haza, hogy megölt valakit – önvédelemből.

24. És mivel kénytelen volt, ő még inkább védettséget élvez a

népharagtól, mint anno Kain.

25. Ádám ismét megfektette a feleségét, aki aztán fiat szült neki, akinek a Séth nevet adták, ami azt jelenti “kárpótlás Istentől”, Ábel emlékére, akit Kain ölt meg.

26. Séthnek is született fia, akit Énosnak neveztek. Akkor

kezdtek segítségét járni az Úrhoz. (itt valami gyanús. úgy tűnik, a gyerek nem Ádámtól fogant, inkább az Úrnak volt köze a dologhoz...)

5.1. Íme Ádám családfája. Az ember külsőre úgy néz ki, mint Isten.

2. Férfi és női nemek vannak, Isten megáldotta őket, és elnevezte Ádámnak azon a napon, amikor teremtette őket.

3. Ádám 130 évet élt, akit Séthnek nevezett el.

4. Ezután mÁdám még 800 évet élt, mialatt nemzett fiúkat és lányokat.

5. Ádám végül 930 éves korában halt meg.

6. Séth 105 éves korában nemzette Énóst.

7. Ezután Séth még 807 évet élt, mialatt nemzett fiakat és leányokat.

8. Séth összesen 912 évet élt.

9. Énós 90 éves korában nemzette Kénánt.

10. Eztuán Énós 815 évet élt, mialatt további gyermekeket nemzett.

11. Énós összesen 905 évet élt. (aztán meghalt)

12. Kénán 70 éves korában nemzette Mahalálélt.

13. Ezután 840 évet ért meg, mialatt további gyermekeket nemzett.

14. Kénán összesen 910 évet élt.

15. Mahaláél 65 éves korában nemzette Járedet.

16 Ezután még 830 évet élt, mialatt további gyermekeket nemzett.

17. Összesen 895 évet élt.

18. Járed 162 éves korában nemzette Énókhot.

19. Ezután 800 évet élt meg.

20. Összesen 962 évet élt.

21. Énókh 65 éves korában nemzette Methuséláht.

22. Ezután Istennel dolgozott együtt 300 éven keresztül, mialatt további gyermekeket nemzett.

23. Összesen 365 évet élt.

24. Ezután Isten magához vette Énókhot.

25. Mthusélah 187 éves korában nemzette Lámekhet.

26. Ezután 782 évet, és újabb gyerekeket szült.

27. Összesen 969 évet élt.

28. Lámekh 182 éves korában nemzett fiút.

29. Azt Noénak nevezte el, ami azt jelenti: "vígasz".

30. Ezután még 595 évet élt, mialatt még nemzett gyerekeket.

31. Összesen 777 évet élt.

32. Noé 500 éves korában nemzette Sémet, Khámot és Jáfetet.

6. 1. Az emberek pedig szaporodtak, és leányaik születtek.

2. És Isten fiainak megtetszettek, és feleséget vettek közüllük.

3. És az Úr úgy döntött, hogy eltávolítja azt a részt az emberből, amitől olyan hosszú ideig él, és amit ő épített bele, és az életkorukat lecsökkenti körülbelül 120 évre.

4. Isten fiai az emberek lányaival óriásokat nemzettek, akik még az után is fennmara

dtak, hogy több ilyen nász nem történt. Ezek voltak a hősök.

5. Az Úr amikor látta mi történik

6. elkezdett gondolkodni, mit kéne tennie az emberrel.

7. És végül arra jutott, globális katasztrófát idéz elő, ami majd elpusztítja minden teremtményét.

8. De Noénak megkegyelmezett az Úr.

9. Most következzék Noé története. Noé kiemelkedett a vele egykorúak közül, és Istennel járt.

10. Három fia volt: Sém, Khám és Jáfet.

11. Istennek meg nem tetszett a dolgok menete, és sok volt az erőszakos cselekdet.

12. Istennek ez az egész nagyon nem tetszett.

13. Ezért Isten azt mondta Noénak: azért, amit tesznek, mind meg fognak dögleni.

14. Csinálj magadnak hajót gófer fából, tegyél bele kabinokat, és szigeteld le szurokkal az egészet.

15. Íme az adatok: 3000 sing hosszú legyen a bárka, 50 sing széles, 30 sing magas.

16. A tetejétől 1 singre végj rajta ablakot, az ajtaja az oldalán legyen. Három fedélzete legyen.

17. Mert özönvizet indítok el, ami minden élőt elsöpör a föld színéről.

18. Csak te, a feleséged, a fiaid és azok feleségei menjetek be a bárkába.

19. És mind

20. az alábbi törzsekből vigyél a hajóra: madarak, barmok,

21. És ne felejts el mindennek és mindenkinek élelmet is felvinni!

22. És Noé mindent úgy is tett.

en élőlényből vigyél 2-t, 2-t a bárkába, hogy túléljenek a fajok. Mindből egy hímet és egy nőstényt. (úgy tűnik, a növényvilágnak nem lesz komoly baja a kataklizma hatására – szökőár? azaz cunami?) csúszó-mászó állatok

7.1. Isten azt mondta Noénak: menj be a családoddal a bárkába, mert a nemzedékedből csak téged kedvellek.

2. Minden tiszta baromból 7

3. a madarakból is 7 hímet és 7 nőstényt vigyél magaddal, hogy fennmaradjanak.

4. Mert 7 nap múlva elkezd esni az eső, és 40 nap és éjjel fog esni, és minden állat

5. Noé így is tett.

6. Amikor a vízözön eljött Noé 600 éves volt.

hímet és 7 nőstényt vigyél magaddal, amik pedig nem tiszták, azokból 2 hímet, és 2 nőstényt. meg fog halni, amit teremtettem.

7. Noé és a családja (l. fent) bementek hát a bárkába az özönvíz elől.

8. Minden tiszta és tisztátalan baromból és madárból és minden csúszó-mászó állatból

9. 2-2 ment be Noéhoz, 1 hím és egy nőstény, ahogy Isten megparancsolta.

10. A hetedik nap pedig megérkezett az özönvíz.

11. Noé 600. életévének 2. hónapjának 17. napján mindent elborított a víz.

12. Esett 40 nap és éjjel.

13. Ezen a napon ment be Noé, Sém, Khám, Jáfet, Noé felesége, és Noé fiainak 3 felesége. a bárkába

14. És velük minden vad, minden barom, minden csúszó-mászó állat és minden repülő állat – eddig mindenből hím és nőstény -, valamint minden madárés minden szárnyas állat.

15. Minden élőlényből 2-2 ment be Noéval.

16. 1-1 hím és nőstény mindenből, ahogy Isten parancsolta, végól az Úr bezárta az ajtót.

17. A 40 nap alatt annyi víz gyűlt össze, hogy a bárka úszott.

18. A víz szintje pedig egyre csak nőtt, de a bárka úszott a színén.

19. Kurva sok víz volt mindenütt, annyi, hogy a legmagasabb felszíni hegyeket is elborította.

20. Miután ellepte a víz a legmagasabb hegycsúcsot is még 15 singet nőtt a vízszint (csak tudnám, hogy mérték meg).

21. ÉS odaveszett minden szárazföldi állat: madár, barom, vad,

és a földön nyüzsgő minden csúszó-mászó állat (= férgek? kígyók?) és minden ember.

22. Minden szárazföldi élőlény elpusztult.

23. Isten eltörölt minden szárazföldi állatot az embertől a barmokon át a csúszó-mászókig (hüllők?) és madarakig, csak Noé ma

24. A víz szintje további 150 napig nem csökkent.

8.1. Ekkor Isten tartotta az ígéretét,

radt meg, és amik/akik a bárkájában voltak.és szelet indított, amitől a vizek elkezdtek apadni.

3. Elkezdett apadni hát a víz szintje a 150. nap után.

4. A bárka végül a 7. hónap 17. napján megfeneklett az Ararát hegyén.

5. A víz a 10. hónapig (nem feltétlenül október. Lehet, hogy az év első hónapjának első napja a mindenkori pátriárka születésnapja, bármikorra is essen az) tovább apadt, aminek az első napján végre kilátszott belőle a hegy csúcsa.

6. Negyven nappal ezután Noé kinyitotta a bárka ablakát. (ezek szerint eddig a "bárka" tökéletesen zárt volt)

7. És kiengedett egy hollót, de az visszarepült, ami jelezte, hogy még mindent víz borít.

8. Kiengedett egy galambot is, hogy lássa, felszáradt-e már eléggé a víz.

9. De a galamb sem talált száraz földet, így az is visszarepült, és Noé visszarakta a ketrecbe.

10. Várt még 7 napot, majd ismét

kiengedte a galambot. (a hollót miért nem? vagy iért igen az első alkalommal? Megjegyzendő, hogy a holló dögevő, és nem territoriális, azaz ha kaját talál, nem jön vissza. Míg a galamb mindíg visszatér az esti hálóhelyére/fészkelőhelyére.)

11. Amikor este

visszatért a galamb (mondtam), a szájában egy olajfa-levél volt, amiből tudták, hogy mostmár a víz fölé került a növényzet. (kérdés: hogy nem látták ezt szabad szemmel, ha valóban egy magaslaton vesztegeltek?)

12. Azért vártak még 7 napot, Noé kiengedte a galambot, és az nem jött többet vissza.

13. És így a 601. év (Noé születésétől eltelt idő) első hónapjának első napján (újév = feltételezhetően szimbolikus dátum) mivel felszáradt a víz Noé

14. A második hónap 27. napjára megszáradt a föld.

15. Isten akkor felkereste/-vagy magnófelvételt játszott le- Noét:

16. Menj ki a családoddal a bárkából.

17. Engedd ki az állatokat.

18. Noé és családja kimentek.

19. Kijöttek az állatok is.

elfordította a bárka fedelét, és saját szemével is meggyőződött róla, hogy nem borítja többé víz a szárazföldet. (ennek az egésznek csak akkor van értelme, ha a bárka egy tengeralattjáró)

20. Noé oltárt épített az Úrnak és vett minden tiszta állatból és tiszta madárból, és égőáldozatként feláldozta azokat (na EZ a logika megint nem stimmelJ

21. Amikor az Úr ennek tudomására jutott azt gondolta magában: ez egy barom. Megölt egy csomó állatot, amik most nem fognak tudni szaporodni. Jobban át kellett volna gondolni ezt az egészet. Legközelebb valammi olyat kell kitalálnom, ami konkrétan az embereket pusztítja, nem

Azt eredményezte volna, hogy csak a tisztátalan állatok képesek továbbszaporodni) minden élőlényt.

22. Azaz konkrétan azokat fogom büntetni, akikkel gondom van, a világ többi része meg had menjen a maga útján.

9. 1. Eztán Isten beszélt Noéval és a fiaival, és bíztatta őket, hogy alapítsanak családot, telepedjenek le.

2. Vadásszanak mi

nden állatra és madárra (földi élőlények) és a halakra is. (ez fontos. eddig úgy tűnik, nem ismerték a halászatot. Feltételezhetően a vízi út során találkoztak először halakkal, nagy víztömeggel (ti. tengerrel))

3. Egyetek állatokat csakúgy, mint a gabonát

, hisz mindkettő ehető.

4. Csak nyers húst ne egyetek.

5. A gyilkosság (emberáldozat?) továbbra is tilos.

6. A gyilkost meg kell ölni. Nem szabad hagyni, hogy ez a viselkedés elterjedjen ugyanis, mert ez itten kísérlet!

7. Most pedig menjetek dolgotokra!

8. És még hozzátette:

9. És figyelni foglak benneteket és/vagy vigyázok rétok

10. és minden állatra is, ami a bárkában veletek érkezett és minden helybéli állatra is.

11. És megígérem, hogy nem lesz több ilyen mindent elpusztító áradat.

12. Ennek a szövetségnek a jelképe legyen:

13.

az én ívemet helyeztetem a felhőkbe, és ez lesz a jele a szövetségnek köztem és a föld között.

14.

és mikor felhővel borítom a földet, meglátszik az ív a felhőben. (ez látszólag a szivárványt írja le. de arra feltételezem lett volna külön szavuk. Well, nekem szimpatikus az az ötlet, hogy egy ködből kibontakozó ufót képzeljek ide...)

15. és felírom magamnak, hogy többet ilyet ne csináljak (ti. a vízözön)

16.

Azért legyen tehát az ív a felhőben hogy lássam azt és megemlélkezzem az örökkévaló szövetségről Isten között és minden testből való élő állat között, mely a földön van.

17. Remélem így rendben lesz.

18. Eddigre Noé fiai közül Khám már apa lett, fia a Kanaán nevet kapta.

19. Noé 3 gyerekétől származik a ma élő összes ember.

20. Noé földműveléssel próbálkozott: szőlőt ültetett.

21. Ivott a léből – amiről ma már tudjuk, hogy bor -, és azonmód be is rúgott rendesen, azt se tudta, mit csinál, pucéran üldögélt a sátra közepén (mivel a pátriárak nyilvánvalóan mint fő döntéshozó működött a sátrának elég forgalmasnak kellett lennie...)

22. Khám mikor ezt meglátta gyorsan szólt a két testvérének. (nyilván ő sem tud

ta, mi van)

23. Erre Sém és Jáfet felkaptak valami ruhát, ami épp a kezük ügyébe esett, és oda sem nézve gyorsan felöltözették az apjukat. (nyilván ők sem tudták, mi van)

24. Mikor felrázták Noét kábulatából (még mindíg részeg) és elmondták neki, és kérdezték, mi történt

25 kifakadt: A rohadt Kanaán! (nyilván összetévesztette a fölé hajoló Khámot részegen)

26. Sém viszont jó gyerek! Kanaán a nyomába se érhet!

27. Jáfet is nagyon aranyos, sokkal inkább olyan, mint Sém, nem mint az a szaros Kanaán!

28. Az özö

nvíz után Noé még 350 évet élt (pont egy év... Meglehetősen szimbolikus)

29. Tehát Noé összesen 950 évet élt, aztán meghalt.

10. 1. Íme Noé fiainak – Sémnek, Khámnak és Jáfetnek – a nemzetsége, azok a fiaik, akik az özönvíz után születtek:

2. Jáfet fiai: Gómer, Mágog, Madai, Jáván, Thubál, Mékesh, Thirász

3. Gómer fiai: Askhenáz, Rifáth, Tógármah

4. Jáván fiai: Elisah, Thársis, Kitthim, Dodánim

5. Ezekből lettek a szigetlakó nmzetek.

6. Khám fiai: Khús, Miczráim, Pút, Kanaán

7. Khús fiai: Széba, Hávilah, Szábthah, Rahmáh, Szabthékah. Ramáh faia: Séba és Dédán.

8. Khús nemzette Nimródot is, akin kiütköztek az isteni jegyek ("kezdett hatalmassá leni – l. az óriásokról szóló részt)

9. Az Úr vadászaként tartották számán, neve közismert volt.

10. Kezdetben Bábel, Erekh, Akkád és Kálnéh földjén lakott/dolgozott,

11. de később Assiriába ment, felépítette Ninivét, Rekhoboth városát és Kaláht.

12. Reszent is ő éptette, ez a város Ninivé és Kaláh között fekszik.

13. Miczráim nemzette (val.szeg mind normális ember, csak a szöveg írója még mindíg zaklatott): Lúdiumot, Anámimot, Lehábimot, Naftukhimot.

14. Ezután Pathruszimot és Kaszlukhimot valami filiszteus nővel/nőkkel, majd Kafthorimot.

15. Kanaán fiai Czídon és Khét, akik ikrek, de Czídon jött előbb;

16. Jebuzeus, Emorreus, Girgazeus,

17. Khivveus, Harkeus, Szineus,

18. Arvadeus, Czemareus, Hamatheus. Ezen a ponton a család egyes részei elköltöztek.

19. Annak a földnek a határai, ahol Kanaán leszármazottai laktak: Czídonból Gérár felé menve Gázáig, Sodoma, Gomora, Ádmáh, és Czeboim felé menve Lésáig

20. Ezek Khám fiai család, nyelv, föld és leszármazás alapján csoportosítva.

21. Sémnek is lettek gyerekei (az övé vagy kevésbé rangos

család, vagy a gyerekek később kezdtek születni), aki Héber őse, Jáfet bátyja.

22. Sém fiai: Élám, Assur, Arpaksád, Lúd, Arám.

23. Arám fiai: Úcz, Húl, Geter, Más

24. Arpaksád fia Séláh, akinek fia Héber.

25. Hébernek két fia volt: Péleg, ami azt jelenti

“földosztás”, ami az ő születésekor történt, és Joktán

26. Joktán fiai Almodád, Sélef, Haczarmáveth, Jerákh

27. Hadórám, Úzál, Dikláth

28 Obál, Abimáél, Séba

29. Ofir, Havila, Jóbáb. Ezek tényleg mind Joktán fiai.

30. Ezek területe: Mésától Séfárig menve a napkeleti hegyekig

31. Ezek Sém fiai család, nyelv, föld és idő szerint rendszerezve.

32. Ezek fent Noé családja, és ők népesítették be az egész földet az özönvíz után.

11. 1. Abban az időben mindenki azonos nyelvet beszélt.

2. Egyszer mikor elindultak k

eletről Sinár földjén elértek egy nagy síkságra, ahol várost akartak építeni.

3. Nekiláttak téglát készíteni, és ki is égették, habarcsként szurkot használtak.

4. Várost építettek és egy tornyot, hogy végre letelepedjenek, és felhagyjanak a nomád élettel, mert azt már nagyon unták.

5. Az Úr elhatározta, hogy közelebbről szemügyre veszi ezt az ügyködést.

6. No, ezek már megint hogy összefogtak, ebből megint ugyanolyan baj lesz, mint a múltkor.

7. Szóval akadályozzuk meg a dolgot, átírva a számításokat, meg hasonlók.

8. És hozzá el is vitt onnan embereket az Úr, hogy megakadályozza az építkezést (vagymit)

9. Ezért hívják azt a helyet Bábelnek, ami "nagy kavalkádot" jelent. (az eset lehet a Babiloni birodalom rövid, összefoglaló leírása is. De vajon megváltozott-e a

város neve az idők során? És hogy került be pont ide a történet? Egyfelől nagyon korai, másfelől küllönös a szövegkörnyezet)

10. Íme Sém nemzettsége: Sém 100 éves korában nemzette Arpaksádot, 2 évvel az özönvíz után

11. Ezután még 500 évet élt, mialatt n

emzett még egy rakás gyerkőcöt.

12. Arpaksád 35 évesen nemzette Séláht,

13. ami után még 403 évet húzott le, és nemzett másik rakás gyereket.

14. Séláh 30 éves volt, mikor nemzette Hébert.

15. Ezután még 403 évet élt, és nemzett más gyerekeket.

16. Héber 34 évesen nemzette Péleget.

17. Ami után még 430 évet élt, és nemzett rakásnyi gyereket.

18. Péleg 30 évesen nemzette Réut. (az előző felsorolásból kimaradt. De miért????

19. Eztán még 290 évet élt, és nemzett még gyerekeket (ilyenkor fiút, lányt vegyesen)

20. Réu 32 évesen nemzette Sérugot.

21. Ezután még 207 évet élt, és nemzett közben újabb gyerekeket.

22. Sérug 30 éves korában nemzette Nákhort.

23. Eztán még 200 évet élt, és nemzett más gyerekeket.

24. Nákhor 29 évesen nemzette Thárét.

25. Ezután 119 évig élt még, mialatt újabb gyerekeket nemzett.

26. Tháré 70 évesen nemzette Ábármot, Nákhort és Háránt (3-as ikrek!)

27. Ez pedig Tháré családfája: Tháré nemzette Ábrámot, Nákhort és Háránt. Hárán nemzette Lótot.

28. Aztán Hárán meghalt Tháré szeme

29. Ábrám és Nákhor megházasodtak. Ábrám feleségének neve Szárai, Nákhoré Milkhah, aki Háránnak, Milkhah apjának és Jiszkáh apjának lánya. (esetleg féltestvérségről lehet szó, csak nagyon cirkalmasan fogalmaz – talán a nőági feljegyzések utólagos visszanyomozása miatt. így egyérrtelművé teheti, hogy ez a Hárán nem az előzőleg már említett Hárán)

30. Szárai pedig úgy tűnt, steril, mert hiába próbálkoztak, nem születet gye

31. Egyszer Tháré fogta Ábrámot – a fiát -, Lótot – Hárán fiát -, az unokáját és Szárait – a feleségét -, Ábrám feleségét és elindultak Úr-Kaszdimból, hogy Kanaán földjére telepedjenek át. Eljutottak Háránig, ahol letelepedtek.

32. Tháré aztán 205 éves korában halt meg, Háránban.

előtt (a fő, hogy a gyerek előbb halt meg, mint az apja) a szülőföldjén, Úr-Kaszdimban.rmeke.

12. 1. Azt mondta az Úr Ábrámnak: menj el a földetekről, el a családod köréből arra a helyre, ahova én mondom.

2. Ott jó dolgod lesz.

3. Védelmet is nyújtok. ó lesz?

4. Ábrám pedig ment, úgy ahogy az Úr mondta, és Lót vele tartott. Abrám 75 éves korában ment el Háránból.

5. Ábrám és Lót családjukkal és vagyonukkal, összes háznépükkel (szolgák, Háránból valók) együtt elindultak Kanaán földjére, és biztonságban meg is érkeztek oda.

6. KEresztülmentek Ábrámék Sikhem vidékéig, Móréh tölgyeséig- Akkoriban azon a földön Kananeusok (Kanaán leszármazottai) laktak.

7. Ekkor megjelent az Úr Ábrámnak, és azt azt mondta: Itt jó lesz. Ábrám pedig oltárt épített az Úrnak.

8. Innen a Bétheltől keletre fekvő hegység felé vették az útjukat, és ott verték föl a sátrakat. Tőlük nyugatra Béthel volt, keletre Hái. Ott oltárt emelt az Úrnak, és megkérdezte tőle, mi legyen? (az oltár nem lehetett kőből, és nem volt maradandó építmé

9. Ábrám pedig továbbment, minden alkalommal délnek menve.

10. Közben elfogyott az élelem, ezért Ábrám (saját hatáskörben) lement Egyiptomba (ami gazdag ország volt).

11. Mikor közeledtek a határhoz azt mondta Szárainak: mindenki szerint szép

ny. a szöveg alapján rádiókapcsolatról lehet szó) nő vagy.

12. És mikor majd az egyiptomiak megtudják, hogy a feleségem vagy engem megölnek, hogy maguk mellé vehessenek.

13. Ezért kérlek, mondd, hogy a húgom vagy. ez majd megoldja a gondjainkat, és senkinek nem esik baja./Ezzel háború nélkül szerezhetünk pénzt.

14. Mikor megérkeztek Egyiptomba az asszony persze kellette magát.

15. Mikor meglátták a fáraó közvetlen környezetébe tartozók beszámoltak róla a fáraónak, és elvitték bemutatni neki. (ez csak úgy lehetséges, ha hajdonként, eladó lányként reklámozták Ábrámék

16. Végül a fáraó hozományként juhokat, ökröket, szamarakat, szolgákat, rabszolgákat (vagy női szolgákat?), nőstényszmarakat és tevéket adott.

, méghozzá előkelő nőként)

17. Persze anászéjszakán az asszony nem volt hajlandó szexre, és mindent elmondott.

18

19. Kérdezte, miért mondta a nejét a húgának? Végül visszaadta az asszonyt, és elküldte őket.

. A fáraó felelősségre vonta Ábrámot.

20. A fáraó katonákkal kísértette Ábrámékat a határig.

13. 1. Ábrahám és Lót nem tehettek mást elhagyták Egyiptomot mindenestül, a déli tarrományokba távozva.

2. Ábrahám nagy pénzt szakított: állatokat, ezüstöt, aranyat.

3. Településről településre haladva visszatért Béthel tartományba, a Béthel és Hái közötti területre,ahonnan eredetileg elindult / elsőként letelepedett.

4. Egyenesen az ott emelt "oltrához" ment, és tárcsázta az Urat.

5. Lótnak, aki ugyanúgy megcsinálta a trükköt Ádámmal szintén rakatnyi állathoz meg mindenhez sikerült jutnia

6. annyihoz, hogy a föld már nem bírta eltartani azt az állatmennyiséget (nem volt el

ég leelőterület).

7. Lóték így az egyetlen lehetséges irányba kezdtek volna terjeszkedni: az Ábrahám törzse által lakott földek felé, a dologba a Perizeusok és a Kananeusok is belefolytak.

8. Ábrám békésen akarta megoldani a dolgot.

9. Az egyetlen megoldás

10. Lót választása a Jordán mellékére esett, hiszen köztudott volt, milyen jóltermő terület az. Az is volt legalábbis mielőtt az Úr lerombolta Sodomát és Gomorát, egészen Czoárig. (folyómenti ártérről lehet szó, mert Egyiptom földjéhez hasonlítja a területet. Kb. olyan lehetett, mint a Tisza környéke).

ey nagyobb népvádorlás volt. Ábrám felajánlotta, hogy Lót válasszon először terültetet.

11. A meállapodás értelmében Lót kelet felé költözött..

12. Ábrám Kanaán földjén lakott ezentúl, Lót pedig a Jordán-melléki városokat kapta, népének sátrait egészen Sodomáig meg lehetett találni.

13. Sodoma így vált célponttá.

14-15. Az Úr a beszámoló végével azt mondta: megoldjuk, kiírtok onnan mindenkit neked,

16. ti fogjátok uralni a területet.

17. Menj, és ?jelöld meg a területet?

18. Ábrám pedig ment, egyenesen Mamré tölgyesébe, ahol "oltárt épített az Úrnak".

14. 1. A most leírtak akkor történtek, mikor Amrafel volt Sineár királya, Ariókh Elászár királya, Khádoriamer Élám királya valamint Thidál Góim királya:

2. a f

entiek hábort indítottak ezek ellen: Bera aki Sodoma királya volt, Birsa aki Gomora királya volt, Sináh aki Admáh királya volt, Seméber aki Czeboim királya volt és Bélah aki Czoár királya volt. (Lót terjeszkedéséről lehet szó)

3. Sziddim völgyében került sor az összecsapásra ?a mai Sóstenger helyén / a Sóstenger mellett

4. Tizenkét évig tartott a törzsek beszivárgása (alárendelték magukat Khédorlaomert uralkodónak), és a tizenharmadik évben támadtak ("fellázadtak").

5-6. A tizennegyedik évre Khédorlaomernek és az említett királyoknak sikerült összeállítaniuk egy sereget, és szarrá verték a Refeusokat (?= rebellisek = lázadók?) Asztheroth Kárnajimnál, és a Zuzeusokat Hámban és az Emeusokat Sávé-Kirjáthaimban, és a Horeusokat

7. Onnan visszafordultak, és az általuk Hén Mispátnak nevezett Kádesbe mentek, ahol felégették az Amálekiták mezőit, és az Emoreusokat i

8. Tehát összefogott Sodoma, Goora, Admáh, Czeboim és Czoár (amit akkoriban az ottlakók Bélahnak neveztek) királyai és megütköztek a másik sereggel a Sziddim völgyében

9. Khédorlaomerrel aki Élám királya, Thidállal aki Gójim királya, Amráfellel aki Sineár királya és Ariókhkal aki Elászár királya: négy nép az öt nép ellen.

a Seir hegyről elüldözve őket egészen Él-Páránig, ami a “puszta” (sivatag? terméketlen föld?) előtti utolsó település.s elintézték, akik Háczaczon-Támárban laktak.

10. A négyeknek sikerült csapdába csalniuk Sodoma és Gomora katonáit (a környéken lévő szurokgödrökbe fullasztották a csapataikat). A túlélők a közeli hegyekbe menekültek.

11. A győztesek elvitték Sodoma és Gomora minden élelemkészletét, beleértve az élőál

12. Lót is a túszok között volt, akit Sodomában ejtettek fogságba.

13. Lót egyik megmenekült embere Ábrámhoz ment a hírrel, miszerint Lót (aki a rokona volt) fogságba esett. Ábrám akkoriban Emoreus Mamrénak tölgyesében lakott / volt, akinek felteszem gyerekei voltak Eskol és Áner, és akikkel Ábrám jó viszonyt ápolt.

14. Ábrám a hír hallatán fogta 318 harcedzett (= aki már járt csatában) emberét, és ész nélkül levonult Dánig.

15. Azokat éjjel a táborokba lopózva legyilkolta, ílymódon egészen Hóbáig jutva, ami Damaskustól "balra" (= nyugatra? vki itt térképet néz? vajon a fordító?) van.

16. Lótot és népét így kimentette, némi vagyonukat is visszaszerezte, meg magának is vitt haza zsákmányt.

17. Visszavonulás közben érte utol Sodoma királya, aki a Sáve völgyét, azaz a "király völgyét" jelölte ki a tárgyalások színhelyéül.

latokat is. (raktárgabona akkor még nem volt, nem volt olyan lehetetlen elszállítani minden terményt)

18. Sálem (= sálom?) királya, Melkhisédek látta vendégül a tárgyalásokat: ő adta a kaját és semleges döntőbírónak számított (ő számított a legnagyobb méltóságnak – szó szerint fordítva a “Magasságos Istennek papja” kifejezést).

19. - Jól van Ádám – kezdte –

20. Te vagy a háború győztese, a sarc 10% az országok javaiból, se több, se kevesebb, mint az szokásos.

21. Sodoma királya azt mondta: - Kapsz egy csomó vagyont, ha az embereket nem véded tovább.

22-24. Ábrám azt mondta: - Nem kell semmi vagyontárgy, de kell a nép, meg annyi élelem amennyivel el tudunk vonulni. Persze a többi hadvezér (Áner, Eskhol és Mamré) nevében nem beszélhetek, nekik meg kell fizetned a sarcot.

15. 1. Mikor Ábrám távcsatornán beszámolt a kimaradás okáról az Úrnak az azt mondta, nem

probléma, és ha probléma merülne fel, ő majd megvédi, és kezdte mondani, miket kell most tenni.

2. De Ábrám közbevágott: megkérdezte, hogy miért vele intézteti a dolgokat az Isten, ha egyszer nincs gyereke, meg öreg is, és ha ez így megy tovább az örökösödési szabályok szerint a damaszkuszbeli Eliézer örökli mindenét.

3. mondta, hogy így az egyik szolgaszülöttje lesz az utód.

4. Az Úr megnyugtatta, hogy lesz olyanörökös, akit majd ő nemz.

5. Rentgeteg útódod lesz – mondta az Úr.

6. Ábrám pedig hitt az Úrnak.

7. Aki azt mondta: kihoztalak Úr-Kaszdimból, hogy neked adjam ezt a földet.

8. Ábrám: Uram Isten, hiszen mások laknak itt! Hogyan fogod ezt megcsinálni?

9. Felelet: Hozz nekem egy 3 éves üszőt (szarvasmarha), egy 3 éves kecskét és egy 3 éves kost, egy ge

rlét és egy galambfiókát.

10. Ábrám pedig hozta, félbevágta őket – kivéve a madarakat -, és az összetartozó feleket egymás mellé fektetve rakta le őket.

11. Mikor madarak szálltak a dögökre Ábrám elkergette azokat.

12. Naplementekor Ábrámot elaltatták, ő m

13. Az Úr pedig azt mondta Ábrámnak: a néped itt valóban betolakodó, és 400 évig ez gond is lesz.

eg megijedt, mert fogalma sem volt, mmi történik.

14. De ezalatt intézzük a dolgokat, és egyre jobban megerősödtök, és végül csak elrendeződnek a dolgok.

15. Most visszamész atyáid földjére,

16. és csak 4 generáció múlva térjetek vissza ide, mert az Emoreusok gnoszsága még nem tölt be

. (Kanaán egyik leszármazottja, valószínűleg pont az ő területükre mentek be, és talán hadat gyűjtött...)

17. Aztán naplementek

or ismét “jött a sötétség”, és amikor magához tért egy füstölgő kemencét látott és egy tüzes fáklyát, ami húsdarabok között mozgott (elemlámpa?).

18. Ekkor intézte el az Úr a nemzés-dolgot. Az ígért föld kiterjedése: a Nílustól az Eufráteszig.

19-21: népek felsorolása, akik most a területen laknak: keneusok, kenizeusok, kadmoneusok, hittheusok, perizeusok, refeusok, emoreusok, kananeusok, girgazeusok, jebuzeusok.

16. 1. Ábrám felesége nem esett teherbe, ezért – az akkori szokásoknak megfelelően – kiválaszt

otta béranyának az egyik szolgáját, Hágárt

2. Szárai ahogy ezt így előadta / megtáryalta Ábrámmal, aki belement.

3. Tehát 10 évvel azután, hogy Kanaán földjén letelepedtek Ábrám Hágárral hált.

4. Ábrám bement Hágárhoz (tehát nem a főnöki sátorban csinálták

5. Szárai fúrta Hágárt Ábrámnál, és a dolog törvényi része után puhatolódzott.

6. A törvény szerint Hágár Szárai szolgája, tehát Szárai parancsolhat neki, és úgy bánhatott vele, ahogy akart. Ezt ki is használta, amikor csak tudta, míg végül Hágár nem bírta tovább és megszökött.

). Mikor aztán Hágár terhes lett kitört a féltékenykedés 6 rivalizálás.

7. “Az Úr angyala” a Súrba menő út melletti forrásnál találta a pusztában (= nem hegy, feltételezhetően sík terület).

8. – Hát te? Nem itt kéne lenned?

- Megszöktem Száraitól.

9-10. – No, eridj haza! Gondold meg, ha meglesz a gyerek jólét vár rád.

1. – A gyereket nevezd Izmáelnek cserébe a jótanácsért.

12. Hágár pedig úgy nevelte, hogy az mindíg dacoljon Száraival. Hágár őt haszálta bosszúja eszközeként. (hogy ez Hágár saját döntése volt, vagy még az angyal beszélte rá, az nem tiszta.)

13. Zavaros: "láttam a látomás után"

"és nevezé Hágár

az Úrnak nevét, ki ővele szólott vala”eit viszik/szólják, csakhogy erre nézve a SZÖVEGBEN nincs említés.

2. – Tudod, a szövetség rám eső részével. – az utódkészítéssel

3. Ábrám persze csöppet pánikolt (leborult, mint az az adott embernél nagyobb méltóság jelenlétében, a méltóság előtt, annak belépésekor szokás)

4. – No, mint mondtam az alku rám eső részét eze

nnel teljesítettem.

5. – És mostantól a neved Ábrám helyett (ami szimpla név) legyen Ábrahám, ami azt jelenti “népek ősatyja”.

6. Az Úr konkrétan több népet (aka. országot) kíván

7. – És el ne felejtsd, hogy gyereke(i)dnek is szolgálniuk kell engem az alku értelmében – és remélem az után is tartjuk majd a kapcsolatot.

8. További feltételek: Kanaán földjén kell lakniuk és államvallás az Úrra építve.

9. Slusszpassz.

10. A szövetség jelképe pedig, hogy Ábrahám nemzetségének összes férfitagját (Ábrahám és közvetlen gyerekei, kizárólagosan) körülmetéltessenek.

11. a fitymát kell levágni.

12. A körülmet

élés ideje a 8 napos kor. Nem egyértelmű, hogy a nemzedék közvetlen leszármazottakat jelöli, vagy az Úr itt realizálja az emberi társadalom körülményeit, és a dolgot a törzs összes férfitajára és a vásárolt szolgákra is kiterjeszti. Val’szeg az utóbbi.

13. A "jel" miatt nem gondolhatják meg magukat hehehe.

14. Aki erre nem hajlandó, azt száműzni kell, nem tekinthető többé a törzs tagjának.

15. - Szárai neve pedig legyen mostantól Sára.

16. - A gyerekről pedig azt mondjuk, tőle van.

17. Aábrahám még mindíg n

18. – Izmáelről van szó / Izmáellel mi legyen?

19. Nem, Sárától származónak kell lennie a gyermeknek. Annak neve legyen Izsák. És majd visszajövök új szövetséget kötni, ha megjelenik / felnő a következő nemzedék.

em hitt a gyerekben, hiszen ő kb. 100 Sára kb. 90 éves volt.

20. – Izmáelre is gondom lesz, 12 fejedelmet fog nemzeni.

21. – A szövetséget azonban csak Izsákkal újítom meg.

22. Azzal Isten elrepült onnan (szerkezeten).

23. Ábrahám még aznap összehívott mindenkit.

24. Ekkor Ábrahám 99 éves volt.

25. Izmáel 13 éves volt, mikor körülmetélték.

26. Ábrahámot is aznap metélték körül (nyilván fogta a pici félő fia kezét, és esetleg egyzserre...)

27. És a többi férfit is körülmetélték.

18. 1. Egy meleg napon ült Ábrahám a sátra előtt mikor mozgást látott Mamré erdejéből.

2. Három férfi jött felé, akiket ő az Úr küldöttének hitt, amiértis gyorsan feltápászkodott, eléjüksietett és meghajolt (bevett üdvözlési forma).

3. – Legyetek üdvözölve, legyetek vendégeim!

4. – Mindjárt hozatok vizet, hogy lábat moshassatok, addigis pihenjetek le a fa árnyékában.

5. – Én meg hozok kenyeret. egyetek, aztán menjetek tovább.

- Rendben, köszönjük.

6. Ábrahám beszólt a sátrába Sárának, hogy süssön gyorsan 3 embernek pogácsát.

7. Ábrahám elment még a gulyához is, kiválasztott egy szép borjút, és megbízta a szolgát, hogy vágja le. (A szolga lehet szabad ember, bárki aki nem közvetlen családtag. Talán = beosztott.)

8. Fogott vajat, tejet és az elkészített (főtt/sült) húst, feltálalta a hármaknak; amíg azok ettek végig ott állt mellettük.

9. – hol a feleséged? – kérdezték azok.

- Há’ a sátorban.

11. (valamiért egyesszámra vált): - Egy év múlva eljövök megint, és akkorra Sárának fia lesz / fiat szül. Sára végig a sátorponyva mögül hallgatózott.

12. Mivel akkoriban már nem menstruált ezen a kijelentésen csak nevetni tudott, hisz mindketten igen öregek voltak már.

13. Az Úr (fura váltás a 3 férfiról) ezt meglátta, és szóvá

14. előtte nincs lehetetlen. kijelentette, hogy Sárának igenis lesz egy (saját) fia, mire visszajön.

is tette Ábrahám előtt, mondván

15. Sára persze tagadott (hisz félt), de az Úr ragaszkodott a dologhoz.

16. Aztán a férfiak felkerekedtek, továbbindultak S

odoma felé, Árahám is elkísérte őket egy darabon.

17. Az Úron látszott, hogy gondolkodik.

18. Ábrahám várta, hogy kibökje, mi van, hiszen – gondolta magában – Szövetséget kötöttek,

19. és ő már bizonyította hűségét.

20. Végül az Úr beszélni kezdett:

- Sodoma és Gomora egyre nagyobb befolyással rendelkezik, és ez baszottul nem egyezik a terveimmel.

21. – Odamegyek és megnézem.

22. Ábrahám ezen tökre meglepődött, és csak állt ott, de az Úr csak ment tovább.

23-32. Ábrahám gyorsan beérte, és kérdezte:

- Biztos

nem mind gondolkoznak úgy, nem ölhetsz meg ennyi embert! Bocsi, igazán, tudom semmi közöm hozzá, de hát ez..! Hát ez...! Ne őld meg őket, kérlek, jó? (eddigre bizonyára Lót népének költözése/hódítása befejeződött)

- Hmm... majd kitalálok valamit.

(a megál

lapodás szó szerint vehető lényege, hogy ha akár egyetlen igaz (tárgyalóképes?) embert is talál, akkor az egész helyet megkíméli)

33. Ábrahám csak nézte a távolodó alakokat, végül visszaindult.

19. 1. Mikor a két(?) angyal Sodomába ért épp esteledett, lót

2. – Szálljatok meg nálam! – kérte őket.

pedig már várt rájuk a városkapuban (Ábrahám nyilván futárt indított mihelyst visszaért a táborba); mikor meglátta őket sietve leborult a földre.

- Majd alszunk az utcán – mondták azok.

3. De Lót addig unszolta őket, míg csak elfogadták az ajánlatot (val’szeg szó szerint berántgatta őket a házba). Lót kijelölte az ágyakatés még enni is adott (pogácsát)

4. Még lefekvés előtt azonban Sodoma férfijai (feltehetőleg elöljárók és katonák) körülvették a házat.

5. Mondták L

ótnak, hogy adja elő az idegeneket. (vagy kapuvámra, vagy bejelentkezési kötelezettség elmulasztására utal, esetleg kémnek nézték az idegeneket, és gyanús volt Lót viselkedése is)

6. Lót kiment, de becsukta maga mögött az ajtót.

7. Kérte, hogy hagyják békén a vendégeit.

8. Felajánlotta, hogy cserébe a két lánya “elszórakoztatja” őket, és hogy jótáll a vendégekért.

9. Azok a törvényt emlegették, és a vesztegetési kísérlet miatt csak mégjobban megmérgesedtek (azé’ ilyen nyilvánosan kényelmetlen lett volna hagyni magukat, ühüm), mi több nekitámadtak, hogy betörnek, és mindenkit meglincselnek.

10. A jövevények gyorsan berántották Lótot és elreteszelték az ajtót.

11. (szerintem népmesei fordulat, jelentése: bárhogy próbálkoztak odakint, nem tudtak bejutni)

12. A férfiak mondták Lótnak, hogy szedje össze akit tud, oszt menjenek innen mihamarabb,

13. mert hamarosan lerombolják a várost.

14. De Lót hiába győzködte a nőit, azokat nem érdekelte a mondandója.

15. Hajnalban pedig az angyalok megkeresték Lótot, és mondták neki, hogy mindenképpen indulnia kell, ha nem akar ittpusztulni; ha más nem akar menni, vigye csak a feleségétés a két férjezetlen lányát, de induljanak.

16. Mikor Lót még mindíg hezitált erővel kivitték őt meg a feleségét és a két lányát, és otthgyták őket a városon kívül.

17. Mikor elváltak az egyik mondta nekik: fussanak a hegyre amilyen gyorsan csak tudnak.

18. – Jaj! – kezdett könyörögni Lót

19. – A hegyekben szar, sose laktama vadonban, nem tudnék életben maradni ott.

20. – Had menjek inkább abba a özeli faluba, ha em nagy gond.

21. – Rendben, de több nyavajgást ne halljak!

22. – És siess, különben nagy gond lesz!

Később e

23. A Nap már felkelt, mire Lót odaért.

miatt a város a Czóár nevet kapta (jelentése: menedék).

24. “És bocsáta az Úr Sodomára és Gomorára kénköves és tüzes esőt az Úrtól az égből.” (valamiféle légicsapás, bombázás)

25." és elsülyesztéama városokat és az egész vidéket" "és a föld növényeit is" (az elsülyesztés nem jelent vizet. inkább sima letarolást, szönyegbombázást)

26. Szerintem arra utal, hogy Lót felesége este, mikor a férje már lefeküdt aludni kilopózott és elindult visszafele, és persze meghalt (vagy katatóniás sokkot kapott. Van némi egyezés a Medúza történetével.)

27. Ábrahám reggel kiment oda, ahol az Úrtól elvált.

28. És látta, hogy Sodoma és Gomora felől füst száll fel az égre.

29. Ábrahám rögtön embereket küldött ki, és hamarosan hírt kapott róla, hogy Lót megmenekült.

30. Lót egy Czóárhoz közeli barlangban telepedett meg, mert nem akart felelni a kérdésekre. (és emiatt nyilván csórók is voltak)

31. A nagyobbik lány látva, hogy tökéletesen partiképtelenek a kisebbiket felbújtva tenni akart ez ellen.

32. Azt vette a fejébe, hogy leitatják atyjukat, és jót dugnak vele, hogy meg ne szakadjon a vérvonal.

33. Ájultra it

atták Lótot, aztán először a nagyobbik volt vele,

34. másnap meg a kisebbikre került a sor.

35. A dolog megismétlődött.

36. Mindketten teherbe estek.

37. A nagyob fia Moáb, a moábiták ősapja.

38. A kisebbik fia Benammin, az ammoniták ősapja.

20. 1. Ábrahá

m később továbbköltözött délebbre, Káder és Súr között telepedett meg egy időre, ő maga Gérárban lakott.

2. Ábrahám nekiállt eljátszani a húgom-feleségem trükköt a helyi királlyal Abimélékkel.

3. Abimélékhez este, de még a nászéjszaka előtt jött vki figyel

4-7. Kiókumlálták, hogy Ábrahám Istenére hivatkoznak, nem fekszik le az asszonnyal, és akkor talán megússza baj nélkül az esetet.

meztetni, aki ismerte a trükköt.

8. Reggel ki is nyilatkoztatta az udvar előtt Abimélék, hogy álmában eljött hozzá az Isten (u

gyebár álmában max. egy angyal jöhetett volna).

9. Hivatta Ábrahámot is, akit szépen kérdőre vont.

10. – Mi a célod? – kérdezte Abimélék.

11. Ábrahám jött a szokásos rizsával.

12-13. Jól ki is magyarázta, ogy "mind Isten gyermekei vagyunk, így mindenki mindenkinek terstvére"J

14. Abimélék meg mit tehetett, a szertartás már lezajlott, ezért kiadta a vele járó hozományt, és visszaküldte az asszonyt.

15. És Abimélék azt is felajánlotta, hogy Ábrahám lakjon az országában, mivelhogy az volt, amiért egyáltalán erre jött.

16.

Sárának me megmondta, hogy ő fizetett rendesen, most aztán nehogy hamis pletykákat kezdjen terjeszteni!

17-18. Cserébe Ábrahám megkérte Istent, hogy juttassa törvényes örököshöz (utódhoz) Abiméleket, ahogy azt vele is csinálta. Úgy is lett.

21. 1-2. Az Úr meg egy nap eljött Sárához mint ígérve volt, Sára enedelmeskedett, és hiába volt olyan öreg hirtelen terhes lett, majd szült, fiút.

3. Ábrahám és Sára közös gyermekének neve Izsák lett.

4. A gyereket Ábrahám 8 napos korában körülmetélte.

5. Ábrahám ekkor 100 éves volt.

6. Sára meg aszondta erre az egészre, hogy kész röhej.

7. El sem hiszem.

8. És mikor Izsák már nem szopott –

azaz biztosak lehettek benne, hogy elég erős, nem viszi el bármikor egy futó betegség – Ábrahám nagy ünnepséget rendezett a dolog örömére.

9. De persze ott volt még az egyiptomi Hágár fiának ké

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://magicworld.blog.hu/api/trackback/id/tr91243109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dns 2007.12.19. 17:33:44

De ez ugye poén?:)

twillight 2007.12.20. 08:43:31

Mondjuk inkább úgy: mindenféle képzettség nélkül, a mai ezoterikus elkanászodottsággal akár így is értelmezhető :)

Igazán csak az derül ki, hogy a szövegezés halál elavlult, és hogy szarrá csonkították a szöveget. Az egész biblia úgy ahogy van menthetetlen.

twillight 2007.12.20. 08:45:37

Vajon mi a túróért instíbil a betű-külalakom??
süti beállítások módosítása